dag 1

22 juli 2020 - Poznan, Polen

Het is al weer even geleden dat we vertrokken zijn. We herinneren het ons nog maar net, de buren die ons om 08:15 hebben uitgezwaaid deste meer.
Vrijdag konden we de camper relatief laat ophalen, waardoor het inpakken wel snel moest gebeuren. Het hoofd stond nog niet stil, maar hat hoort toch eigenlijk ook zo, de nacht voor je vertrekt.
We hadden een hele voorspoedige reisdag. Een keer of twee, /drie 'eine Baustelle' waar we met zo'n 80 km/uur langs konden rijden en het weer was geweldig.
Onderweg wilden/hebben we, eindelijk, bij de oude DDR-grens (checkpoint Alpha) de gedenkplaats bezocht. Dit complex is bijna niet ingericht als gedenk plek maar staat er nog steeds zoals het destijs was.
Bij onze jaarlijkse bezoeken hebben zich taferelen afgespeeld, die makkelijk een boek zouden kunnen vullen.
Nou, ééntje dan..........
In Berlijn was een etablissement, waar je geweldig goed kon eten en alles kreeg voorgeschoteld wat je elders in de DDR nergens kon krijgen. Dat koste natuurlijk wat.
Om er echter toch eens te kunnen gaan eten hadden we bedacht om DDR geld van huis mee te nemen. Dat was veel goedkoper, zo'n 75%. Streng verboden natuurlijk. Ėén collega offerde zich op om het over de grens te smokkelen.
Natuurlijk moest HIJ worden meegenomen naar binnen (uit ons zicht). We wisten wel waar hij het verstopt had en dachten dat we de pineut waren.
Na een minuut of twintig zweten kwam hij opgelucht naar buiten, met de mededeling, dat hij zijn onderbroek aan had mogen houden. We hebben toen extra lekker gegeten bij Ganimed.
We hebben dus heerlijk een aantal nostalgische herinneringen uit het water getild.
Doorgereden tot een klein eindje in Polen. Voor de nacht.
Een mooie camping aan een meer of een rivier. Dat was ons niet duidelijk. Als afsluiting een hele kleurvolle zonsondergang.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl