dag 14.

1 augustus 2020 - Joesuu, Estland

Gisteravond waren er ineens witte wieven rond om de camping en wij vroegen ons af hoe ze die in Estland zouden noemen. We hebben geprobeerd het uit te zoeken, maar helaas.

Vanmorgen zijn we eerst naar Pärnu gereden. De badplaats bij uitstek in dit land en gelegen aan de golf van Riga. Een stad die we ook nog willen bezoeken. We hoorden dat het in Pärnu op dagen als deze, mooi strandweer, buitengewoon druk is. Met lange files op de aanvoer wegen. Nou vandaag mooi niet. Hoewel we hier niets merken van Corona gaat het hier zeker om een uitzondering.

Wij hebben er alleen maar van genoten. Een mooie stad met een paar schitterende lange lanen met bomen, met aardig wat sportvoorzieningen, een mooi en heel schoon strand, gezellige terrasjes en geweldige bedriegertjes om drijfnat van te worden.

Hierna zijn we doorgereden naar het Soomaa nationaal park om te wandelen door duizenden jaren oude moerassen. Grotendeels aangelegd met vlonders om over te kunnen lopen zonder natte voeten. Bij 1 misstap kun je je droge voeten absoluut vergeten.

Op de heenweg daar naartoe zagen we kraanvogel-paar nr 3. gelukkig hadden we nu de gelegenheid om even te stoppen en geen gevaar op te leveren voor het andere verkeer. We hebben ze meteen uitgenodigd om volgend jaar naar het Fochtelooër veen te komen.

Over gevaar voor het andere verkeer gesproken. Het is hier mogelijk om midden op de snelweg om te keren zonder bekeurd te worden. We hebben dat al een paar keer gedaan en het ging prima. Het kan alleen als er een afrit is naar een doorgang in de vangrail.

Al met al naderen we het eind van ons bezoek aan Estland. Morgen na nog een moeraswandeling gaat de TomTom op Riga. We denken daar nog zeker drie dagen mee bezig te zijn en vanaf daar geeft Google maps nog 1800 km aan tot Bovensmilde.

Vannacht slapen we op Soomaa Kanuumatkaja saunakeskus.

1. Riaenrudi:
    1 augustus 2020
    Slaap zacht in S K S ....
  2. Inaenharry:
    1 augustus 2020
    Het is echter niet zo luxe als we gewend zijn als we met jullie uit zijn. Een camper is nu niet meteen het aller ruimste vervoer middel. Elkaar passeren wordt door sommigen gezien als een crime, maar wij vinden dat 'geschuifel' wel iets hebben. Groet aan Rudi.