Dag 18.

5 augustus 2020 - Prienų rajono savivaldybė, Litouwen

Gelukkig was het vanmorgen weer eens droog weer en dat is de hele dag zo gebleven, bij een temperatuur van 23 a 24 graden. Heerlijk dus om buiten te zijn. Dat strookte helaas niet helemaal met onze plannen want we moesten ook nog een stuk rijden.

De eerste rit was niet  zo ver, 16 km. Naar "de heuvel der kruisen". (Wikipedia; heuvel der kruisen) Een nationaalsimbool en een bedevaartsplek voor de echte Litouers. Zelfs de paus is daar voorgegaan in een mis. Wij vonden het indrukwekkend en bijzonder, dat er, toen wij er waren, nog steeds mensen kruisen plaatsten. Maar als je weet, dat de Russen het een paar maal compleet plat hebben gewalst, komt er misschien toch wel wat begrip.

Hierna zijn we doorgereden naar de oude hoofdstad van Litouwen; Kaunas. Met het mooie weer dus de stad in, jammer. Toch denken we daar nu iets anders over. Misschien wel de mooiste stad van deze reis. Een geweldige promenade met bomen, mooie en leuke winkels, heel veel terrassen en mooie oude straten en gebouwen. Wij waren er met veel plezier.

De auto hadden we, net als de vorige keer in Litouwen, op een parkeerplaats gezet met een voor ons nu niet meer onbekend systeem. Inrijden, foto van het kenteken..........automaat opzoeken, kenteken ingeven en als de foto in beeld komt die aanraken (touchscreen) Het bedrag dat betaald moet worden met de pinpas overmaken en je mag weer uitrijden. Helemaal coronaproof.

En dan, de klapper van de dag; Onze volgende ovenachting. We zoeken natuurlijk een camping die niet al te ver ligt. We komen aan op de plek die de coordinaten aan gaven. Nergens iets te bekennen van een camping. Het lijkt wel wat op Papendal (ons nationaal sportcentrum) Een glooiend landschap met hier en daar een grote hal, een kleine golfbaan en een hotel met een duidelijke vijf sterren receptie.

" mevrouw, wij zoeken een camping die hier moet zijn omdat de coordinaten ons dat zeggen". "Maar natuurlijk mijnheer, hoelang wilt u blijven?" Er is hier letterlijk alles wat een Spa hotel moet hebben. Het duurde nog even voor ze ons had uitgelegd waar onze plek moest zijn. We moesten nog zeker 2 km rijden om er te komen. Om een groot plein liggen een aantal, te verhuren huisjes, waar Landdal zich niet voor gaat schamen. Daar zijn ook 5 plekken ingeruimd voor campers. Helemaal bestraat en met een degelijke elektrischietijdspalen. In een van de huisjes is een keukentje ingericht en zijn prachtige douches en toiletten. Overnachtingsprijs  €15.

Mijn vader zou zeggen:"vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van". Dat doen we maar al te graag

1. Piet verschoor:
    7 augustus 2020
    dat zijn betere tijden..........
    lijkt het westen wel....
    en druk dat het er was.......