dag 7.

24 juli 2020 - Laagna, Estland

Vanmorgen begonnen waar we gisteravond waren gebleven. Twee uur strandwandelen, met halverwege een beeld-gesprek met onze 18 jarige kleindochter Lisanne en haar moeder en zus. Tijdens het gesprek, waar wij dus ook bij waren kreeg ze het gezamenlijke kado uitgereikt. Even daarvoor hadden we een felicitatie bootschap in het strandzand geschreven. We waarschuwen jullie wel, want nu mag ze ook alleen met de auto de weg op.

Daarna zijn we oppad getogen naar Narva. De stad ligt tegen de Russische grens. Midden in de stad ligt die grens en we hebben een tijdje gekeken of er mensen over gingen. Naar beide kanten geen mens, maar wel hermetisch afgesloten! Toen we daar stonden kwamen er een paar versierde auto's langs met een bruidspaar. Dat was het interessantste wat we daar zagen, want hoe de Russen de plekken achter zich laten waar ze gewoond hebben, hebben we maar al te vaak in de DDR gezien. Schrikbarend!

Na een kijkje op het strand dat op die plek echt heel mooi is, reden we naar een 'nieuwe' camping' en opeens was er van alles te doen midden op de weg. Het bruispaar was er weer. Ze stonden met een enorme hoeveelheid gasten, allemaal zonder mondkapje

ineens de weg te blokkeren. Ze stonden onder een zgn. liefdes boom. Bij navraag in het engels, bleek het te gaan om een eeuwenoude traditie. Estland is nl. heel lang door Russen bewoond. Een bijzonder kleurrijke traditie.

Naar de volgende overnachting. Zo te zien een beetje een verlopen hotel op een groot landgoed. Met niet al te veel vertrouwen gingen we toch maar even bij de receptie kijken. Een hele.

vriendelijke dame stond ons te woord in het Russisch vermengd met hier en daar een Engels woordje. We kwamen samen een heel eind maar opeens pakte ze de laptop en typte ze onze vragen in het engels en haar eigen vragen en antwoorden in het russisch in en vertaalprogramma. Haar prijs was 18 Euro. We hebben wifi, gratis toegang tot het zwembad, sauna en bubbelbad. Dus ook gratis douchen en föhnen We kunnen vers water innemen en grijs water en het toilet legen. Dat laatste was nog nooit zo nodig.

We hebben heerlijk een tijdje gezwommen en in het bubbelbad gezeten. Uitstekende temperaturen, waardoor dit keer zelfs opa mee is gaan zwemmen. Je houdt het niet voor mogelijk, maar hij heeft er echt van genoten.