dag 9.

26 juli 2020 - Kohtla, Estland

De minst interessante dag, tot nu toe. De verplaatsing was maar zeer gering en wat we beleefd en gezien hebben blaast ook niet in de bus.

Opgestaan met een compleet blauwe lucht; dat voorspelde wel wat. De weer app van hier ter plekke voorspelde gisteren nog dat de temperatuur vandaag zou oplopen tot 18/19 graden. Bij het buiten ontbijt was het duidelijk al een stukje warmer. De nog natte zwemkleding droogde nu, in de zon, wel heel snel. Het werd tenslotte zeker 23 graden.

De weg in de camper vinden we steeds beter, net als het ritme van het opladen van de respectievelijke batterijen.

Eerst zijn we naar Sillamäe gereden, om weer eens te kunnen zien hoe de Russen hier huis hadden gehouden. Opnieuw deed zich voor ons weer de vergelijking op met de voormalige DDR, waar ze alles maar achter hun kont hebben laten liggen, na het eerst waardeloos te hebben gemaakt. Banaal. Wel wordt er nu ook door de EU geld beschikbaar gesteld voor een opknap beurt. Zo ie er al een prachtige boulevard gerealiseerd vanuit het centrum aflopend naar zee. Met de fris gekleurde bloemperken een lust om naar te kijken.

Daarna zijn we doorgereden (10km) naar Valaste. Dat is bovenop een rotsgebied, net als in Denemarken Oost-Duisland, en daar is de hoogste waterval van Estland. We moesten een, eerlijk gezegd, schitterende trap af naar helemaal beneden. Onderweg zagen we dan de waterval. Nou ja, het leek er meer op dat iemand alleen maar de kraan open had gezet.

Het is hier wel een bezienswaardigheid, want omdat we hier een camping plek hebben geboekt kunnen we zien  dat er veel auto's van de parkeerplaats verdwijnen en dat de lege plekken meteen weer worden opgevuld.

Nu, na bijna 19:00 uur worden de plekken zienderogen groter. Wij wachten nog op een vlekkeloze zonsondergang vanavond.

Groet, inaenharry.