Bezoek aan de brandweerkazerne.

19 juni 2017 - Preikestolen, Noorwegen

Vanmorgen vertrokken met regen, alweer, Je kunt het verwachten in Bergen. Onderweg naar een wandeling bij Kinsarvik aan de voet van de Hardangervida.

Bergen ‘uit’ lukte een heel stuk beter, dan Bergen ‘in’. De weg konden we nu ook weer vinden zodat alles voorspoedig liep. In het stadje Voss hebben we even gepauzeerd en een kopje koffie gedronken.Bij vertrek weer………regen.

Vlak buiten Voss kwam er ineens een auto van de andere baan recht op ons af. Schrik sloeg ons meteen om het hart. Hij zal toch wel terug gaan? Nee dus. Op het laatste moment toch maar gekozen om de berm in te draaien. Hierdoor liepen we een frontale botsing mis maar fungeerden we nog net als vangrail van de tegenligger op het moment dat wij de berm in-reden.

Een hele boel lawaai en een hele boel delen van de spiegel vlogen in ons gezicht, maar werden gelukkig door de ruiten tegengehouden. Onze snelheid was niet hoog, dus stonden we snel stil in de berm.

Zo snel mogelijk de auto verlaten om te zien hoe groot de schade was. Bij het uitstappen zag ik onze tegenstander gewoon doorrijden. Wat te doen? Een andere automobilist aan de andere kant van de weg aanhouden om een achtervolging in te zetten. Dat lukte en we zagen ons doel nog net links afslaan een zijweg in. Ter plekke gekomen zagen we meteen dat hij niet probeerde te vluchten maar dat hij de auto rustig aan de kant wilde zetten op de parkeerplaats van de Brandweer. De oude man en vrouw stapten volledig ontdaan uit de auto. De rijder was erg geschrokken en bekende meteen dat hij niet wist wat er gebeurd was en bekende meteen schuld. Het bleken super aardige mensen die meteen hun volle medewerking aanboden.

Een paar brandweer mannen die het geheel zagen gingen meteen poolshoogte nemen en alvast de resten van de spiegel en drempels van de bus opruimen. Het regende aardig en daarom boden ze ons aan om bij hen binnen alles verder af te handelen. Gelukkig mankeerden die arme mensen en ons helemaal niets, of het moest zijn dat we allemaal wat wankel ter been waren.

De formaliteiten vervuld, een kop koffie van de brandweer en als vrienden uit elkaar gegaan.

Zonder linker spiegel durfde ik echter niet te rijden. Dat rijden opzicht ging en gaat prima. Dus komen we straks zo naar huis (hopelijk) De verzekering heeft lang gezocht naar een Fiat dealer om iets te regelen met de spiegel. Een brandweerman kreeg daar lucht van en meldde, dat er een Fiat dealer om de hoek was. Een straat verder dan de plek des onheils. Wij hebben dat vooraf niet geweten.

De garagehouder was voor zijn werk in Frankrijk maar een leuke jonge monteur nam zijn zaken waar. Ook dat wisten we niet, hij was een Nederlander.

Een spiegel had hij niet en de groothandel ook niet.

Op mijn voorstel om er dan een van een van een nieuwe wagen af te draaien en die er op te zetten, reageerde hij enthousiast. Een half uur later waren we weer onderweg. Nu zitten we op de geplande camping en op en zeiknat grasveld en …………het regent nog.

1. Alie IJmker:
    19 juni 2017
    Hallo buurtjes,

Weer bekomen van de schrik. Gelukkig geen letsel aan jullie en de rest is heel goed verholpen. Wat de regen betreft .. stuur de regen deze kant op . We smachten er naar. Het is hier tropisch warm en gortdroog.
  2. Tineke:
    19 juni 2017
    Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen, wat schrikken.
    Wat fijn dat er nog mensen zijn die je helpen.
    Hopelijk morgen een zonnetje, dat heb je wel weer even nodig.
  3. Piet en jeannette verschoor:
    20 juni 2017
    getverderrie............goed dat je nog redelijk op tijd de berm in kon Harry. Die camper heeft een goede schuurbeurt gehad. Godzijdank loopt alles dus met een sisser af. Zo zie je maar weer wat je tegen kunt komen onderweg.....
    Komen jullie nou wel of niet naar huis?
    Hoop voor jullie op wat droger weer
    groetjes, Piet en Jeannette