Dag 3 naar de zuidkaap.

12 juni 2017 - Lindesnes, Noorwegen

Vanmorgen, na de ‘late’ foto’s van vannacht hebben we behoorlijk lang geslapen, heerlijk. Eindelijk de rust die we tijdens deze reis willen.

Ook geen lange rit vandaag, naar Lindenes. De vuurtoren aldaar wordt gezien als de zuidkaap van Noorwegen. We zagen er een bordje dat naar de noodkaap wees en dat vertelde, dat die reis 2518 km. lang is. Toch nog een heel eind.

We hebben de reis ernaar toe gemaakt via de oude weg, die het zelfde tracé volgt als de nieuwe snelweg. Ja, veel langzamer, maar zo zagen wij nog aardig wat van het landschap en kwamen zo ook door landstypische dorpjes.

Via Kristiansand kwamen we zo dus bij het fotogenieke vuurtorentje. 26 km. heen en 26 km. terug. We moesten zowaar entree betalen voor het laatste stukje. Voor 2 bejaarden moesten we 100 NKr. betalen (€ 11).

Eerst baalden we, maar later bleek dat dat het meer dan waard was, temeer als je bedenkt dat er ook nog een gratis kopje koffie inbegrepen was. Er waren en paar tentoonstellingen, een groot bezoekers centrum waar regelmatig video’s werden getoond over de vuurtoren en zijn veranderende omgeving en bestemming; zowel fysiek als meteorologisch. O.a. beelden van stormen die behoorlijk gewelddadig over kwamen. Jaarlijks vallen er nog doden tijdens dat soort stormen, voor een goede foto moet je er immers heel dicht bij staan, toch?

Ook is het een soort eldorado voor liefhebbers van oude bunker resten (Hans!) Een leerzame en interessante plek die zeker de moeite waard was.