Eindelijk Gaustatoppen.

24 juni 2017 - Rjukan, Noorwegen

Zaterdag komen de weersvoorspellingen helemaal uit. Een prachtige dag om de Gaustatoppen te beklimmen. Ergens op het internet vind ik deze beschrijving;

Gaustatoppen is volgens veel mensen de mooiste berg van Noorwegen. De bergt torent met een hoogte van 1883 meter hoog boven het stadje Rjukan uit. Ongeveer 30.000 mensen per jaar ondernemen de tocht naar de top van deze imposante berg. Eenmaal boven ben je de beklimming direct vergeten. Tijdens een onbewolkte dag kun je een zesde gedeelte van Noorwegen zien!

Hij lijkt aardig op de Mont Ventoux in zuid Frankrijk. Overal in de omgeving, waar je ook komt,  zie je wel een stukje van de berg. Heel markant voor de omgeving kun je wel zeggen. Beide even kaal en bijna alleen maar bedekt met stenen in alle soorten maten en gewichten. Op zich is de klim niet zo moeilijk, maar het steeds maar je voet op de juiste steen zetten vraag buitengewoon veel concentratie

Het mooiste van de berg is het uitzicht. 360 graden en dan zover als je maar kunt kijken. Als het zicht goed is tenminste en…… dat was het vandaag. Zie de foto’s.

Om 06:45 waren we wakker en toen zijn we er maar uit gegaan en hebben we de nodige voorbereidingen getroffen. Met de camper naar de parkeerplaats waarvandaan we wilden vertrekken. Het ging boven verwachting voorspoedig. Misschien omdat we al een paar maal op spiegelgladde stenen hadden geoefend en we nu mooie droge hadden.

In de berghut boven hebben we, zoals dat hoort??, heerlijke wafels met marmelade gegeten, een paar foto’s gemaakt, even tussendoor wat uitgerust en daarna de afdaling aangevat.

Op de heenweg hadden we geen tegenliggers maar op de terug weg deste meer.

Onvoorstelbaar dat er op een mooie dag zoveel mensen deze tocht maken.

Moe maar voldaan hebben we ons op de camping gedoucht en ons de spaghetti goed laten smaken.

1. Piet en jeannette verschoor:
    25 juni 2017
    zo geslaagd dus.
    Wij op zoek naar al die foto's!.............
    veel plezier nog.